Aktuální výstava

Daniela a Denisa Ponomarevovy/ Pop Corn Panic: Stop

Nefunkční ventilátor může být zbytkem, odpadem a žalobcem našeho pohodlného života. Když nefunguje, znamená to, že se netočí, a tedy nerozhýbává vzduch, což by měl být jeho cíl. Ale jeho fungování přesto pokračuje, a to právě tím chyběním funkce, které vytváří potřebu nového ventilátoru. Nefungující ventilátor rozhýbává ekonomiku, což je jeho cíl. Dobře fungující ventilátor je tedy takový́, který́ v proporčně dobře vyladěné konstelaci chvíli funguje a pak nefunguje. I ve fázi své nehybnosti dál roztáčí kolotoč atrakcí jevících se jako naše potřeby a touhy.

„Čím ochotněji se člověk poznává ve vládnoucích obrazech potřeb, tím méně chápe vlastní existenci a vlastní touhu. Gesta tohoto člověka již nenáležejí jemu, nýbrž tomu, kdo mu je zobrazuje,“ říká ve Společnosti spektáklu Guy Debord. Ptát se nejen na to, co vidím, ale kdo mi ten obraz předkládá, kdy mi ho předkládá a jakou asi očekává reakci, patří dnes již k základům kritické mediální výchovy na základních školách (nebo by mělo), protože intenzita debordovského spektáklu výrazně pokročila. Citelnou metaforu prodlévání společnosti v jakémsi nepřiznaném „zábavním parku“, pro nějž jsou vytvářeny atrakce, které si máme přát a které pak tvoří páteř našich životu, posunuje Jean Baudrillard úvahou o přiznaných zábavních parcích, které jsou tak srozumitelné imaginární právě proto, aby nás přesvědčily, že zbytek světa za jejich hranicemi je. skutečný́, přestože právě ten je stále více formován simulakry, rozličnými iluzemi a ztrácí svou autentickou podstatu. Zábavní park nás odvádí od myšlenky, že žijeme v zábavním parku. Planeta se ohřívá, hrrr, přisypte kukuřici v slastném očekávání popcornových petard!

Je zřejmé, že Daniela s Denisou se staví kriticky k marketingovému spektáklu a kapitalistické logice masové kultury. Účelné je napadají zevnitř jejími vlastními vizuálními prostředky a symboly, které se v novém prostředí stávají groteskními. Jestliže jsme výše uvažovali o (ne)funkčnosti ventilátoru, jaký děs se asi dostaví, když to, co se tváři jako známý laciný pouťový potisk, náhle odhalí pečlivou mnohahodinovou ruční práci opěrnou o vytříbenou dovednost a estetiku? Bezpečné prostředí zábavního rámce, který maximalizuje zisk s minimálními náklady je fuč! Nefunkční. Nebo ne?

Uprostřed demolovaného lesku lunaparku, si lze cynicky užívat právě lesk skomírajících kulis. S láskou budovaný výsměch iluzím. Daniela navíc odhaluje postpouťové atrakce i v umění, které mísí komerční design s nostalgií a ironií. Ironie, která má být momentem kritického odstupu od kýčovité formy se nejeví jako dostatečná, pokud ve výsledku „klient“ podléhá právě jejímu vlivu a autor následně komerční úspešnosti. Tento pochybňující moment nutí i diváka v OFF/FORMATu nepřijmout výše nastolenou tezovitost a zůstat ve skutečném střehu. Ani umělecký provoz nestojí vně spektáklu. A jak moc se liší moc finančního a kulturního kapitálu?

V postavě Denisina popcornového panáci ctěme obdobný střet citace s vrstvenou ironií. Maskot nebo stvůra z hororu? Klauni a maskoti všeho druhu jsou již dávno přivlastnění populární kulturou jako oblíbená děsivá monstra, těžící právě z kontrastu roztomilé podlézavosti a temných úmyslu. Dobře tedy, víme, že máme chtít popcorn; je tak pop! Společné s ostatními, spojeni stejnou touhou, nastupujeme do programu jeho užívání a brzy se měníme v popcorn-many, superpostavy lunaparku nekonečných možností, to jsme si vždycky přáli! Ale podobně jako postavy z body-hororových filmů cronenbergovského střihu jsme posléze zaskočeni, kam až proměna dosahuje, nové dispozice našich tel a mysli nás stahují kamsi, kde se vymykají původní slasti. Ten pravý čas na rebranding!

Charakteristické je také to, jak autorky pracují s materiály. Pokleslý karton sloužící jako běžný obal pro distribuci zboží, úlisná kulisovost umělého trávníku, přívětivá měkkost textilu, bez něhož se neobejde žádná současná výstava… Výstava samozřejmě nabízí i řešení. Cestou ze spektáklu je vyhnout se komodifikovatelným touhám. Netoužit vás naučíme v našich cenově dostupných kurzech osobního růstu. Více informací na stránkách OFF/FORMATu.

Petr Kovář

«

OFF/FORMAT © 2025, všechna práva vyhrazena  .  Cookies  .  code by MFÁčko  .  webdesign by Pinxit.cz

Galerie OFF/FORMAT is licensed under CC BY-NC 4.0